"Tak już nie mówimy. Jak unikać języka wykluczenia w literaturze dla niedorosłych"
Mocno zapadło w naszej pamięci zdjęcie uczennicy, która wzięła udział w czerwcowych protestach przeciwko rasizmowi. Trzymała przed sobą transparent z napisem "Stop calling me Murzyn" (Nie mów do mnie Murzyn). Pod umieszczonym w mediach społecznościowych zdjęciem wywiązała się dyskusja, w której głosy były skrajnie podzielone - czy wyraz "Murzyn" jest negatywnie nacechowany? Odpryski tej dyskusji, czasem nieuświadomione, pojawiają się w książkach dla najmłodszych. Powielamy - bo wszyscy to robimy - stereotypy, nie zdając sobie sprawy, że używamy języka, który wyklucza. Przyłączamy się do dyskusji na ten temat, mając nadzieję, że będzie ich coraz mniej.
Swoim doświadczeniem i wiedzą podzielą się:
dr Margaret Amaka Ohia-Nowak, językoznawczyni, trenerka międzykulturowa i antydyskryminacyjna
dr Weronika Kostecka z Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzież ILP UW
Spór o "Murzynka Bambo". Wiersz Tuwima w świetle studiów postkolonialnych
Łukasz Bartosik, kierownik zespołu edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej
Językowe i ilustracyjne dylematy przy tworzeniu materiałów edukacyjne PAH
Tatiana Audycka-Szatrawska z Muzeum Książki Dziecięcej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego
Czas: 15 grudnia 2020, godz. 11.30-15.30
Dla kogo?
Dla wydawców, autorów książek dla niedorosłych, ilustratorów, bibliotekarzy, księgarzy, promotorów czytelnictwa, redaktorów, tłumaczy oraz wszystkich zainteresowanych tematem, tzn. osób, które w sposób świadomy chcą tworzyć (niewykluczający) językowy obraz świata.
Spotkanie poprowadzą: Tatiana Audycka-Szatrawska (MKD) i Beata Kwiatkowska (PAH)
Organizator:
Muzeum Książki Dziecięcej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego
Współorganizatorzy:
Polska Akcja Humanitarna i Pracownia Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży IJP UW.