Godziny otwarcia

 

Szczegółowe

godziny

otwarcia

Więcej

 

 

DSC 0113 002Każdego tygodnia w Czytelni Sztuki i Kartografii można oglądać jeden z plakatów filmowych pochodzących z obszernych zasobów Działu Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii. Oprócz szerokiej oferty książkowej i albumowej, Dział dysponuje imponującym zbiorem plakatów, nie tylko związanych z Dziesiątą Muzą, bo teatralnych, z imprez i festiwali muzycznych, przeglądów i wystaw plastycznych, występów cyrkowych, a nawet z dziedzin całkowicie odmiennych, jak – przykładowo - wdrażanie zasad przestrzegania przepisów bhp w zakładach pracy.

Dział Sztuki, Rzemiosł Artystycznych i Kartografii dysponuje liczbą 1303 plakatów filmowych autorstwa polskich plastyków, często o głośnych nazwiskach i wybitnej pozycji artystycznej, takich jak Jan Młodożeniec, Eryk Lipiński, Jerzy Flisak, Franciszek Starowieyski, Jacek Neugebauer, Lech Majewski, Edward Lutczyn, Jakub Erol, Jacek Bieńkowski, Maciej Żbikowski. Jest także jeden autor obcy, znany artysta francuski Roland Topor, twórca plakatu do międzynarodowego filmu „Blaszany bębenek”, zrealizowanego w RFN w koprodukcji z Francją, Jugosławią i Polską.

Pod szyldem „Wystawa jednego plakatu” każdy nowy eksponat można oglądać od poniedziałku do niedzieli wystawiony w sztaludze vis a vis stolików dla czytelników na wprost wejścia do czytelni. Do tej pory przedstawiono blisko 30 plakatów reklamujących filmy jakie przewinęły się przez ekrany polskich kin w latach 60., 70. i 80. Były nimi produkcje z różnych krajów, o rozmaitym stopniu wartości, zróżnicowane gatunkowo, zrealizowane przez reżyserów sławnych i cenionych, ale także przez tych mniej znanych, mniej „uznanych”.

DSC 0118 001Wymieńmy część z nich w kolejności chronologicznej: „Anioł zagłady” Luisa Bunuela (Meksyk 1962), „Arsene Lupin kontra Arsene Lupin” Edouarda Molinaro (Francja,Włochy 1962), „Arabeska” Stanleya Donena (USA 1966), „Bunt” Masaki Kobayashego (Japonia 1967), „Biały pokój” Metodi Andonova (Bułgaria 1968), „Bullitt” Petera Yatesa (USA 1968), „Anna tysiąca dni” Charlesa Jarrotta (W. Brytania 1969), „Alicja już tu nie mieszka” Martina Scorsese (USA 1974), „Biały Bim, Czarne Ucho” Stanisława Rostockiego (ZSRR 1976), „Akcja pod Arsenałem” Jana Łomnickiego (Polska 1977), „Adela jeszcze nie jadła kolacji” Oldricha Lipskiego (Czechosłowacja 1977), „Austeria” Jerzego Kawalerowicza (Polska 1982), „Akademia Pana Kleksa” Krzysztofa Gradowskiego (Polska 1983), „Blue Velvet” Davida Lyncha (USA 1986) i inne.

Zapraszamy do Czytelni Sztuki i Kartografii (wejście II, poziom 2) w godz. 9.00-21.00 (od poniedziałku do piątku), 9.00 – 17.00 (sobota), 9.00 – 14.00 (niedziela).

Szukaj na stronie