Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
brała udział w projekcie Regionalna Platforma Informacyjna – Kultura na Mazowszu
Projekt Przebudowa Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Etap II został sfinansowany przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oraz przez Województwo Mazowieckie (w ramach wkładu własnego).
Zapraszamy do obejrzenia webinarium organizowanego przez Bibliotekę Publiczną m.st. Warszawy Bibliotekę Główną Województwa Mazowieckiego oraz Instytut Europy Środkowej.
Moderacja:
Prelegenci:
Wśród poruszonych tematów znalazły się między innymi: Ukraina i Białoruś to kluczowe republiki byłego ZSRR w projekcie odbudowy pozycji imperialnej Rosji. Demonstracje na Białorusi zostały stłumione przez władze, lecz nie nastrój protestacyjny. Sytuacja w Donbasie ponownie zaczyna eskalować. Jakie scenariusze wchodzą w grę? Zwłaszcza, że w Rosji również odczuwalne jest napięcie polityczne. Władza wprawdzie się konsoliduje, lecz zachodzi coraz bardziej zauważalna zmiana w społeczeństwie. Czy Aleskiej Nawalny może być game changerem?
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej Debaty Azjatyckie zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:
Chińskie prowincje wobec „Pasa i Szlaku”
Zagadnienie przedstawi: Prof. UŁ dr hab. Dominik Mierzejewski
Moderator: Ambasador Krzysztof Szumski
Debata odbędzie się 25 marca 2021 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Prelekcja odbędzie się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl
Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W trakcie debaty można przesyłać pytania na Youtube.
Spotkanie będzie również dostępne w Archiwum na kanale Youtube ( https://www.youtube.com/playlist?list=PLDZalUEvk-GNaiDClmiFp8fI2x0utg50F ) .
Zapraszamy także na stronę Zakładu Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, jak też na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje także o innych debatach na tematy międzynarodowe Biblioteki wraz z archiwum: http://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/debaty-miedzynarodowe
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Potocznie przyjmuje się, że inicjatywa „Pasa i Szlaku”, zaanonsowana przez przewodniczącego Xi Jinpinga we wrześniu 2013 r. w Astanie, to centralnie planowana strategia. Jednak przyglądając się uważniej należy zauważyć, że gros inicjatyw międzynarodowych Pekinu jest wynikiem równoważenia interesów graczy szczebla prowincjonalnego, a Pekin troszczy się o zachowanie unitarnego statusu ChRL. Do takich wniosków dochodzimy po analizie powoływania do życia „korytarzy gospodarczych”, m.in. północnego korytarza z Rosją (prow. Heilongjiang) oraz południowego Bangladesz-Chiny-Indie-Mjanma (BCIM EC), co było inicjatywą władz prowincji Junnan. Podobnie było z inicjatywą „Pasa i Szlaku” kiedy władze Chongqingu, wspólnie z międzynarodową korporacją Hewlett Packard, lobbowały w Pekinie celem utworzenia połączenia kolejowego do Duisburga a to tworzyło potrzebę rozmów na szczeblu centralnym między Pekinem a Moskwą. I takie rozmowy zostały podjęte w czasie wizyty premiera Wen Jiabao w 2012 roku. Otwarcie połączenia kolejowego Chongqing-Duisburg spowodowało „efekt kuli śniegowej” i kolejne miasta i prowincje rozpoczęły promowanie własnych połączeń kolejnych. Wkrótce było ich kilkadziesiąt, ale nie było to wynikiem strategii ChRL, a rywalizacji horyzontalnej w specyficznym i hybrydowym państwie unitarnych jakim są współczesne Chiny. Z czasem jednak władze w Pekinie uznały, iż „Pas i Szlak” będzie jednym z narzędzi w chińskiej polityce zagranicznej.
Wykład przygotowany w oparciu o badania realizowane w projekcie finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki UMO 2017/25/B/HS5/02117 „Role władz lokalnych w chińskiej polityce zagranicznej” oraz opublikowane w monografii „China’s Provinces and the Belt and Road Initiative”, New York, London Routledge 2021.
Temat debaty przedstawi profesor Dominik Mierzejewski.
(Opr. D. Mierzejewski)
Biogram
Dr hab. Dominik Mierzejewski, prof. UŁ: kierownik Ośrodka Spraw Azjatyckich; profesor nadzwyczajny w Zakładzie Azji Wschodniej Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, doktor habilitowany w dziedzinie nauki społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (Uniwersytet Warszawski, 2014); specjalizuje się w zakresie retoryki dyplomacji chińskiej, chińskiej polityki zagranicznej w ujęciu regionalnym, oraz rozwoju polityczno-ekonomicznego Chin współczesnych; studia na Shanghai International Studies University, staż w the Heritage Foundation, staż podoktorski w Chińskiej Akademii Nauk Społecznych; kierownik w projektach Narodowego Centrum Nauki, Komisję Europejską (HORIZON 2020), Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy KGHM; autor licznych publikacji poświęconych problematyce Chin współpczesnych; członek zespołów redakcyjnych „Azja Pacyfik”, „Sinologia Hispanica” oraz “Journal of Contemporary Eastern Asia”.
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej Debaty Azjatyckie zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:
Dlaczego globalizacja jest nieodwracalna i co z tego dla nas wynika
Zagadnienie przedstawi:
Prof. dr hab. Grzegorz W. Kołodko – wybitny ekonomista, intelektualista i polityk, Akademia Leona Koźmińskiego
Moderator:
Ambasador Krzysztof Szumski
25 lutego 2021 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Prelekcja odbywa się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl. Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dramatyczne zjawisko pandemii Covid-19 uzmysłowiło światu stopień powiązań i zależności określanych jako globalizacja. Ludzie boleśnie odczuli niemożność utrzymywania podróżowania i bezpośrednich kontaktów w takich dziedzinach, jak kultura, sport, turystyka, współpraca edukacyjna i naukowa. Było i jest to częściej dostrzegane przez opinię publiczną jako większa niedogodność niż utrudnienie dla łańcuchów dostaw, produkcji i sprzedaży w handlu światowym. Zjawiska związane z pandemią nałożyły się na obecną, największą od poprzedniej dekady falę nowego nacjonalizmu wywołanego m.in. przez kryzys finansowy lat 2008-2010 , często prowadzącą do protekcjonizmu ekonomicznego. Spowodowało to różnego rodzaju poważne zakłócenia w procesie globalizacji. Natomiast niedawna przegrana wyborcza prezydenta Trumpa działa przeciwko tendencjom protekcjonistycznym i odchodzeniu od multilateralizmu, jakie pojawiły się w USA w czasie jego prezydentury.
Wydarzenia ostatnich kilku lat uzasadniają jednak postawienie pytania: czy globalizacja jest nieodwracalna? W największym skrócie można zaryzykować odpowiedź, że chyba jest nieodwracalna ze względu na siłę istniejących powiazań gospodarczych i dramatyczne skutki ekonomiczne, gdyby zaczęto odchodzić od niej na dużą skalę. Nie oznacza to jednak, że nie będzie ona podlegać ewolucji i stwarzać ludzkości różnego rodzaju zaskakujące szanse, ale też trudności i zagrożenia.
Temat debaty przedstawi pan Grzegorz W. Kołodko – profesor ekonomii, intelektualista i polityk, jeden z głównych architektów polskich reform gospodarczych, czterokrotnie wicepremier i minister finansów w latach 1994-1997 i 2002-2003. Dyrektor Centrum Badawczego Transformacji, Integracji i Globalizacji TIGER w Akademii Leona Koźmińskiego. Najczęściej na świecie cytowany polski ekonomista. Autor licznych książek i artykułów naukowych opublikowanych w 26 językach. Doktor Honoris Causa kilkunastu zagranicznych uniwersytetów. Maratończyk i podróżnik.
UWAGA: Zainteresowanym debatą sugeruję wcześniejsze zapoznanie się z wywiadem profesora G.W. Kołodko, „Miesięcznik Finansowy Bank” (luty 2021, s. 10-13) (dostępny w załączniku).
(Oprac. K. Szumski)
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej Debaty Azjatyckie zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:
Chiny – kierunki nowych przemian
Zagadnienia przedstawią:
Moderator:
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS
oraz paneliści
Pan Radca Yao Dongye – zastępca Ambasadora ChRL
Mgr Marta Tomczak – kierowniczka Biblioteki Orientalnej Uniwersytetu SWPS
Amb. Krzysztof Szumski – Uniwersytet SWPS
Dr hab. Józef Pawłowski – Uniwersytet Warszawski
Prezydent Joe Biden - szansa na nowe otwarcie czy początek problemów w relacjach polsko-amerykańskich?
Zwycięstwo Joe Bidena i objęcie przez niego urzędu prezydenta 20 stycznia oznacza reset w relacjach transatlantyckich. Jak Polska wpisze się w nową strategię amerykańskiej administracji i czy potraktuje nowe rozdanie jako być może szansę na nowe korzystne podejście w dwustronnych relacjach? Czy projekt Inicjatywy Trójmorza będzie bardziej ciężarem dla Polski czy też wpisze sie w nową architekturę relacji politycznych i gospodarczych? Co się wydarzy z projektami, ktore były przedmiotem negocjacji z administracją prezydenta Trumpa, takimi jak współpraca energetyczna, czy obronna?
Te i inne zagadnienia poruszą podczas dyskusji organizowanej w ramach kolejnego amerykańskiego czwartku w Bibliotece na Koszykowej Artur W. Wróblewski, Wacław Bilnicki, prezes spółki PGE Bio Energia oraz prof. UW dr hab. Bohdan Szklarski- politolog i kulturoznawca
03.12.2020, godz.: 18:00, spotkanie online na stronie www.koszykowa.pl
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
we współpracy z
Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS
w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej
Debaty Azjatyckie
Zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:
Chiny współczesne
– przemiany społeczne i kulturowe
Zagadnienia przedstawią:
Moderator:
dr Stanisław Kozłowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS
i paneliści
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski - Uniwersytet SWPS;
dr Michał Strąk – Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy
Amb. Krzysztof Szumski – Uniwersytet SWPS;
Pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego
26 listopada 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Prelekcja odbywa się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl
Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W sprawach pilnych można przesyłać pytania w trakcie debaty na Youtube
Spotkanie będzie również dostępne w Archiwum na kanale Youtube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLDZalUEvk-GNaiDClmiFp8fI2x0utg50F)
Zapraszamy także na stronę naszego Zakładu Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, jak też na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje także o innych debatach na tematy międzynarodowe Biblioteki wraz z archiwum: http://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/debaty-miedzynarodowe
Spotkanie jest poświęcone omówieniu książki, która ukazała się w sierpniu br. Nosi ona tytuł: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju w początkach XXI wieku , pod red. Krzysztofa Gawlikowskiego we współpracy z Małgorzatą Ławacz, Agnieszką Łobacz, Martą Tomczak i Joanną Afek, Wyd. Akademickie Sedno i Uniwersytet SWPS, Warszawa 2020, 526 str., z ilustracjami. Łącznie pracowało nad tą książką ponad dziesięć osób.
Ta praca zbiorowa stara się ukazać Chiny współczesne oraz ich problemy w przybliżeniu tak, jak postrzega je społeczeństwo chińskie, opierając się na tamtejszej prasie. Kraj ten przeszedł od końca lat 70. XX w. najbardziej burzliwe przemiany cywilizacyjne w całej swojej historii: ewolucję od gospodarki agrarnej i wiejskiego stylu życia, do życia miejskiego i gospodarki industrialnej, a nawet postindustrialnej. Dokonywał się także demontaż systemu komunistycznego w wersji maoistowskiej i odbudowa gospodarki rynkowej, chociaż sterowanej przez państwo, jak w większości krajów post-konfucjańskich. Ideologię komunistyczną zastępowała patriotyczno-narodowa, ale nie potępiano totalnie poprzedniego systemu komunistycznego, zaś partia rządząca nadal zachowywała nazwę Komunistycznej Partii Chin. Z jednej strony przejmowano tam wzorce zachodnie, z drugiej nawiązywano coraz wyraźniej do rodzimych tradycji i podkreślano narodową specyfikę Chin oraz wyjątkowość tamtejszych rozwiązań ustrojowych. Oficjalnie deklaruje się ustrój „demokracji konsultatywnej” nawiązujący do realiów osadzonych w tradycjach przy czerpaniu demokratycznych ideałów z Zachodu. Korzystano z doświadczeń azjatyckich, europejskich i amerykańskich, ale nie przyjęto żadnego wzorca zagranicznego za podstawę, co znajdowało tam poparcie społeczne. Ukazujemy też, jak o miejscowych problemach pisze tamtejsza prasa i podajemy podstawowe informacje dotyczące jej przemian. Oczywiście transformacja chińska różni się zasadniczo od procesów transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej.
Przemiany zachodzące od 40 lat dotyczą wszystkich sfer życia: gospodarczej, politycznej, społecznej, kulturowej, a także obyczajowej i mentalnej. Dokonało się fundamentalne przejście od społeczeństwa tradycjonalnego i biednego, z apoteozą skromności i oszczędności, do społeczeństwa konsumpcyjnego, dynamicznego, otwartego, poszukującego nowości. W wyniku polityki „reform i otwarcia” zainicjowanej przez Deng Xiaopinga w 1978 roku, a przede wszystkim przejścia do gospodarki rynkowej, na miejscu dawnych „wiejskich Chin”, zaliczanych do Trzeciego Świata, pojawił się na mapie świata nowy, supernowoczesny kraj wielkości niemal całej Europy, będący znowu, tak jak w przeszłości, największą potęgą gospodarczą, co budzi zrozumiała dumę ich mieszkańców. Z trudem godzą się z tym awansem Chin mocarstwa zachodnie, zwłaszcza USA tracące stopniowo swoją dominującą pozycję. Sprawy międzynarodowe i pozycja Chin w świecie nie są omawiane w książce, która koncentruje uwagę na mało znanych w Polsce i na Zachodzie problemach wewnętrznych, ze skomplikowanym stosunkiem do rodzimego dziedzictwa na pierwszym planie.
Prezentujemy zatem dylematy z jakimi musi się mierzyć ten kraj, problemy budzące kontrowersje wśród Chińczyków i ich niepokoje, sprawy wymagających rozwiązania, itd., tak jak przedstawiała je tamtejsza prasa na początku XXI wieku. Ukazujemy przy tym także problemy prasy miejscowej w tamtejszym kontekście kulturowym i politycznym. Specyficznym rysem tej pracy jest także przypominanie, o czym rzadko pamięta się na Zachodzie, że w przypadku Chin mamy do czynienia z ciągłością historyczną w skali tysiącleci, a wiele problemów współczesnych ma odległy historycznie rodowód i osadzonych jest w tradycjach odmiennych od zachodnich.
Prace nad tą książką zostały zamknięte w styczniu 2020 roku, kiedy pandemia dopiero się zaczynała, dlatego problemy z nią związane nie pojawiają się w tej publikacji. Rzecz jasna brakuje tu wielu ważnych problemów, lecz omówienie wszystkich zająć by musiało kilka tomów. Staraliśmy się wybrać najciekawsze z punktu widzenia czytelnika polskiego, by ukazać współczesne realia tego kraju wychodząc daleko poza obiegowe, a często mylące, stereotypy.
Moderatorem debaty jest dr Stanisław Kozłowski, były dyplomata interesujący się Azją, obecnie wykładowca Uniwersytetu SWPS. W panelu biorą udział: prof. Krzysztof Gawlikowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS; dr Michał Strąk –Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy; amb. Krzysztof Szumski – b. ambasador w wielu krajach azjatyckich, w tym w Chinach i pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego.
(Oprac. K. Gawlikowski)
Książkę można zakupić w wydawnictwie przez stronę:
https://wydawnictwosedno.pl/jak-kupic/
a w formacie elektronicznym:
https://www.ibuk.pl/szukaj/list/prasa_chi%C5%84ska.html
17.XI.2020 r.
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej zapraszają na spotkanie dyskusyjne on-line:
Chiny współczesne – przemiany społeczne i kulturowe
Zagadnienia przedstawią:
Moderator:
dr Stanisław Kozłowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS
oraz paneliści:
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski - Uniwersytet SWPS;
dr Michał Strąk – Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy
Amb. Krzysztof Szumski – Uniwersytet SWPS;
Pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego
26 listopada 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Prelekcja odbywa się online na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl
Pytania można wcześniej zgłaszać do moderatora na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W sprawach pilnych można przesyłać pytania w trakcie debaty na Youtube
Spotkanie będzie również dostępne w Archiwum na kanale Youtube ( https://www.youtube.com/user/BibliotekaKoszykowa)
Zapraszamy także na stronę Zakładu Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, jak też na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje także o innych debatach na tematy międzynarodowe Biblioteki wraz z archiwum: http://www.koszykowa.pl/dla-czytelnikow/home/debaty-miedzynarodowe
Debata: Chiny współczesne - przemiany społeczne i kulturowe
(26.11.2020)
Spotkanie jest poświęcone omówieniu książki, która ukazała się w sierpniu br. Nosi ona tytuł: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju w początkach XXI wieku , pod red. Krzysztofa Gawlikowskiego we współpracy z Małgorzatą Ławacz, Agnieszką Łobacz, Martą Tomczak i Joanną Afek, Wyd. Akademickie Sedno i Uniwersytet SWPS, Warszawa 2020, 526 str., z ilustracjami. Łącznie pracowało nad tą książką ponad dziesięć osób.
Ta praca zbiorowa stara się ukazać Chiny współczesne oraz ich problemy w przybliżeniu tak, jak postrzega je społeczeństwo chińskie, opierając się na tamtejszej prasie. Kraj ten przeszedł od końca lat 70. XX w. najbardziej burzliwe przemiany cywilizacyjne w całej swojej historii: ewolucję od gospodarki agrarnej i wiejskiego stylu życia, do życia miejskiego i gospodarki industrialnej, a nawet postindustrialnej. Dokonywał się także demontaż systemu komunistycznego w wersji maoistowskiej i odbudowa gospodarki rynkowej, chociaż sterowanej przez państwo, jak w większości krajów post-konfucjańskich. Ideologię komunistyczną zastępowała patriotyczno-narodowa, ale nie potępiano totalnie poprzedniego systemu komunistycznego, zaś partia rządząca nadal zachowywała nazwę Komunistycznej Partii Chin. Z jednej strony przejmowano tam wzorce zachodnie, z drugiej nawiązywano coraz wyraźniej do rodzimych tradycji i podkreślano narodową specyfikę Chin oraz wyjątkowość tamtejszych rozwiązań ustrojowych. Oficjalnie deklaruje się ustrój „demokracji konsultatywnej” nawiązujący do realiów osadzonych w tradycjach przy czerpaniu demokratycznych ideałów z Zachodu. Korzystano z doświadczeń azjatyckich, europejskich i amerykańskich, ale nie przyjęto żadnego wzorca zagranicznego za podstawę, co znajdowało tam poparcie społeczne. Ukazujemy też, jak o miejscowych problemach pisze tamtejsza prasa i podajemy podstawowe informacje dotyczące jej przemian. Oczywiście transformacja chińska różni się zasadniczo od procesów transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej.
Przemiany zachodzące od 40 lat dotyczą wszystkich sfer życia: gospodarczej, politycznej, społecznej, kulturowej, a także obyczajowej i mentalnej. Dokonało się fundamentalne przejście od społeczeństwa tradycjonalnego i biednego, z apoteozą skromności i oszczędności, do społeczeństwa konsumpcyjnego, dynamicznego, otwartego, poszukującego nowości. W wyniku polityki „reform i otwarcia” zainicjowanej przez Deng Xiaopinga w 1978 roku, a przede wszystkim przejścia do gospodarki rynkowej, na miejscu dawnych „wiejskich Chin”, zaliczanych do Trzeciego Świata, pojawił się na mapie świata nowy, supernowoczesny kraj wielkości niemal całej Europy, będący znowu, tak jak w przeszłości, największą potęgą gospodarczą, co budzi zrozumiała dumę ich mieszkańców. Z trudem godzą się z tym awansem Chin mocarstwa zachodnie, zwłaszcza USA tracące stopniowo swoją dominującą pozycję. Sprawy międzynarodowe i pozycja Chin w świecie nie są omawiane w książce, która koncentruje uwagę na mało znanych w Polsce i na Zachodzie problemach wewnętrznych, ze skomplikowanym stosunkiem do rodzimego dziedzictwa na pierwszym planie.
Prezentujemy zatem dylematy z jakimi musi się mierzyć ten kraj, problemy budzące kontrowersje wśród Chińczyków i ich niepokoje, sprawy wymagających rozwiązania, itd., tak jak przedstawiała je tamtejsza prasa na początku XXI wieku. Pamiętać przy tym warto, że polityka władz chińskich, która przyniosła skok cywilizacyjny kraju, jest według badań amerykańskich powszechnie akceptowana społecznie. Dlatego także wizje Chin z tamtejszej prasy są w znacznym stopniu akceptowane przez miejscowe elity i kształtują wyobrażenia społeczne. Ukazujemy przy tym tamtejszy kontekst kulturowy i polityczny oraz zmiany zachodzące w sferze informacji. Sytuację zmienia w latach ostatnich tamtejszy rozwój internetu. Specyficznym rysem tej pracy jest także przypominanie, o czym rzadko pamięta się na Zachodzie, że w przypadku Chin mamy do czynienia z ciągłością państwowości i dziedzictwa kulturowego w skali tysiącleci, a wiele problemów współczesnych ma odległy historycznie rodowód i osadzonych jest w tradycjach z wartościami odmiennymi w wielu aspektach od zachodnich.
Prace nad tą książką zostały zamknięte w styczniu 2020 roku, kiedy pandemia dopiero się zaczynała, dlatego problemy z nią związane nie pojawiają się w tej publikacji. Rzecz jasna brakuje tu wielu ważnych problemów, lecz omówienie wszystkich zająć by musiało kilka tomów. Staraliśmy się wybrać najciekawsze z punktu widzenia czytelnika polskiego, by ukazać współczesne realia tego kraju wychodząc daleko poza obiegowe, a często mylące, stereotypy.
Moderatorem debaty jest dr Stanisław Kozłowski, były dyplomata interesujący się Azją, obecnie wykładowca Uniwersytetu SWPS. W panelu biorą udział: prof. Krzysztof Gawlikowski – wykładowca Uniwersytetu SWPS; dr Michał Strąk –Dyrektor Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy; amb. Krzysztof Szumski – b. ambasador w wielu krajach azjatyckich, w tym w Chinach i pan Sławomir Majman – wicedyrektor Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego.
(Oprac. K. Gawlikowski)
Książkę można zakupić w wydawnictwie przez stronę:
https://wydawnictwosedno.pl/jak-kupic/
a w formacie elektronicznym:
https://www.ibuk.pl/szukaj/list/prasa_chi%C5%84ska.html
17.XI.2020 r.
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Zakładem Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu czwartkowych spotkań o Azji Wschodniej zapraszają na spotkanie dyskusyjne:
Cywilizacja chińska a zachodnie: podstawowe różnice i nieporozumienia
Problemy przedstawi:
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – Uniwersytet SWPS
29 października 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Spotkanie będzie na żywo transmitowane on-line na stronie Biblioteki www.koszykowa.pl Pytania przed debatą można zgłaszać do prelegenta na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spotkanie będzie również dostępne na kanale Youtube https://www.youtube.com/user/BibliotekaKoszykowa
Cywilizacja chińska a zachodnia: podstawowe różnice i nieporozumienia
29.10.2020 r.
Wielki sinolog amerykański Frederick W. Mote (1922-2005) słusznie stwierdził, że cywilizacja chińska różni się od zachodniej najbardziej ze wszystkich cywilizacji poza europejskich. Te głębokie odmienności były z jednej strony przemilczane i pomniejszane przez propagatorów misji Zachodu szerzenia jego cywilizacji jako najbardziej postępowej i uniwersalnej, a z drugiej strony przez zokcydentalizowane elity chińskie promujące modernizację swego kraju. Niebezpodstawnie obawiały się one, że przedstawianie swoich odmienności kulturowych będzie przez ludzi Zachodu wówczas dominujących w świecie interpretowane jako potwierdzenie „niższości żółtków”. Często wierzyli oni szczerze, że przyswajanie Chinom zachodnich instytucji oraz koncepcji będzie korzystne dla ich ojczyzny. Dopiero Prezydent Xi Jinping jako pierwszy przywódca chiński po Sun Yat-senie zaczął podkreślać tak dobitnie specyfikę swego kraju szeroko nawiązując do jego dziedzictwa w ramach swojej „polityki narodowej”.
Wspomniany powyżej Mote za kluczowy czynnik uznał brak w Chinach koncepcji Boga-Stwórcy, a co za tym idzie chrześcijańskich fundamentów cywilizacji zachodniej. Dotyczyło to społecznego, a nie indywidualistycznego pojmowania człowieka, braku koncepcji przyrodzonej mu godności i równości wszystkich ludzi przed Bogiem, jak też idei powinności wobec „bliźnich”. Zarazem koncepcje reinkarnacji, wcielania się w różne istoty i byty, jak też utożsamiania z coraz szerszymi kręgami społeczeństwa i natury integrowało człowieka z całym światem, zamiast zachodniego wynoszenia człowieka ponad wszystkie inne stworzenia ze względu na duszę nieśmiertelną i stworzenie „na obraz i podobieństwo Boże”. Człowiek miał za sobą i przed sobą tysiące kolejnych istnień zamiast jednego, unikatowego życia na ziemi. Równie istotny był w cywilizacji chińskiej brak koncepcji prawa jako regulatora całego życia i to prawa obowiązującego wszystkich, bo dawanego przez Boga. Nie było więc również koncepcji „czyichś praw”. Całe życie społeczne regulowały rytuały i etykieta.
Podczas gdy na Zachodzie dominował krytycyzm i podejrzliwość wobec państwa jako czynnika ograniczającego wolności jednostki, w Chinach nie było apoteozy takiej jednostki ani ideału wolności. Wręcz przeciwnie, konfucjanizm wpajał powinności społeczne jednostki i szacunek oraz posłuszeństwo wobec wszelkich władz. To państwo sterowało procesami samodoskonalenia ludzi i tworzenia w nich natury ludzkiej i to ono, a nie Bóg wyznaczało standardy moralne. Państwo także kierowało całą sferą religijną, a cesarz był najwyższym kapłanem kraju i świata. Podobne funkcje kapłańskie sprawowali zwierzchnicy administracji wszystkich szczebli oraz szefowie wszystkich grup, aż po ojca rodziny. Przy braku rozdzielenia sfery sacrum od profanum nie było też możliwości rozdzielenia religii od życia świeckiego, a religijność skoncentrowana była na człowieku i osiąganiu przezeń różnych mocy, aż po potęgi boskie, zamiast na Bogu.
Cywilizacja zachodnia opierała się na miastach, a chińska miała charakter wiejski. Zachodnia gloryfikowała wojny, walki i wojowników, zaś chińska opierała się na apoteozie zachowywania harmonii, zgody, pokoju i konsensu, a na potępianiu wszelkich walk,
konfliktów czy otwartych krytyk. Tam gloryfikowano nie wodzów i wojowników, lecz wykształconych administratorów
Te głębokie odmienności związane z procesami długiego trwania ograniczają możliwości adaptowania wielu elementów cywilizacji zachodniej, jak budowanie państwa prawa, wprowadzania norm praw człowieka czy demokracji politycznej. Jeśli brakowało autonomicznych jednostek, bo utożsamiały się one z grupą, do której przynależały, nie mogły być znane ideały wolności jednostki. Wręcz przeciwnie przyjmowano za konieczne wypełnianie z pełnym poświęceniem powinności społecznych jednostki, a także drobiazgowych norm etykiety, wyznaczających zachowania i formuły słowne. Przy skoncentrowaniu uwagi i emocji na swoich grupach przynależności, zwłaszcza na rodzinie, brakowało – poza rządzącą elitą – zainteresowań polityką i sprawami państwa, a ideałem był porządek, utrzymywanie jedności myśli całego społeczeństwa i zapewnianie bezpieczeństwa każdej jednostce. W tych warunkach walkę partii traktowano jak nieszczęście. W takim kontekście kulturowym – poza bardzo specyficznymi sytuacjami i wąskimi elitami – trudno było oczekiwać fascynacji zachodnimi ideami wielopartyjnej demokracji. Pewne ideały demokratyczne funkcjonują, oczywiście, ale na zupełnie inny sposób, podobnie jak społeczeństwo obywatelskie tam wspierające państwo, a nie walczące z nim i starające się je kontrolować. I to te mechanizmy tradycyjne, zrozumiałe powszechnie, jeśli były respektowane, przyczyniały się do ogromnej efektywności działań państwa i społeczeństwa.
Odmienności takie występują nie tylko wśród Chińczyków, ale w całym kręgu cywilizacji konfucjańsko-buddyjskiej: w Japonii, obu Koreach i Wietnamie, a po części i w innych społeczeństwach Azji Wschodniej. Można by nawet stwierdzić, że większość ideałów kategorii i zasad naszych zachodnich nauk społecznych odpowiada jedynie historyczno-kulturowym warunkom zachodnich społeczeństw chrześcijańskich, a rozmija się z realiami innych cywilizacji przykrywanych naskórkowo i często mało efektywnie przez zachodnio-podobne struktury modernistów. Coraz szerzej i powszechniej rozumie się też, że modernizacja nie musi być tożsama z okcydentalizacją i może być nawet efektywniejsza w rozmaitych wersjach rodzimych, podobnie jak demokracja też nie musi kopiować jedynie wzorców zachodnich. Pytania i krótkie komentarze proszę przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. przed prelekcją ewentualnie - w sytuacjach wyjątkowych - w jej trakcie, by można było na nie odpowiedzieć po prelekcji.
Prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski uzyskał tytuł magistra z psychologii, doktora z nauk politycznych, a habilitował się z historii. Zajmuje się klasyczną myślą chińską, zwłaszcza szkołą strategów (patrz: https://isppan.waw.pl/strony-www-projektow-naukowych/centrum-badan-azji-i-pacyfiku/ksiega-mistrza-suna/ ), jak też współczesnymi przemianami społecznymi i politycznymi Chin. Przez kilkanaście lat wykładał w Europie Zachodniej. Obecnie wykłada na Studiach Azjatyckich Uniwersytetu SWPS. Przygotowywał także ekspertyzy polityczne dla władz kilku krajów. Najnowsza publikacja zbiorowa przy jego udziale: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju na początku XXI wieku, Wyd. Sedno, Warszawa 2020.
Czasu doświadczamy wszyscy, lecz to jak liczymy jego upływ, jak podchodzimy do przyszłości i przeszłości i jak organizujemy sobie życie w upływającym czasie, jest uwarunkowane kulturowo, a także, nomen omen, zmienia się z upływem czasu. Współcześnie, wraz z migracjami, podróżami i nasilonymi kontaktami te wizje czasu ścierają się. Europejskie liczenie czasu już dawno dotarło do Afryki, a czy kultury pozaeuropejskie oddziałują również pod tym względem na Europę?
Na temat postrzegania, liczenia i znaczenia czasu w Afryce dzisiaj i w przeszłości dyskutować będą: dr Malwina Bakalarska z Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN, autorka dysertacji „Ukryte struktury czasu. Kultura, praca i czas w Afryce Subsaharyjskiej", dr Edyta Kopp - egiptolog z Zakładu Egiptologii Wydziału Orientalistycznego UW oraz dr Marta Widy-Biehesse - islamolog z Zakładu Islamu Europejskiego Wydziału Orientalistycznego UW.
Spotkanie prowadzi dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł z Katedry Języków i Kultur Afryki Uniwersytetu Warszawskiego.
21 października 2020, godz. 18.00
Sala konferencyjna Biblioteki na Koszykowej
Koszykowa 26/28
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Pracownią Badań nad Przywództwem, w Ośrodków Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziałem Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetem SWPS zapraszają̨ na spotkanie z cyklu Debaty Międzynarodowe „Trump czy Biden, czyli kabaret starszych panów po amerykańsku”.
Niektórzy twierdzą, że 74 letni prezydent Trump nie zasługuje na reelekcję bo opowiada głupoty np. na temat pandemii, czy rasowych niepokojów. Inni natomiast utrzymują, że to 78 letni Biden nie nadaje się na przywódcę i pewnie nawet nie jest w stanie dosłyszeć rzekomych głupot z uwagi na swój wiek i związane z tym słabości. Tak czy inaczej Ameryka w tym roku postanowiła wykręcić swoisty rekord świata, organizując coś na kształt wyborów na najżywotniejszego staruszka USA. Na ten niestandardowy format dodatkowo nakładają się w skutki gospodarcze pandemii, rozruchy na tle rasowym oraz kwestie światopoglądowe, które wciąż dzielą Amerykanów. Jedni ostrzegają, że reelekcja Trumpa to kontynuacja Ameryki uprzedzeń, rasistowskich tradycji i pogardy dla prawa, inni zaś, że elekcja Bidena to recepta na socjalizm i lewicowe ideologie. Zaproszeni Eksperci postarają się odpowiedzieć na pytanie o możliwe scenariusze rozwoju akcji za oceanem:
Prof. UW dr hab. Bohdan Szklarski - Politolog i kulturoznawca. Pracownik Ośrodka Studiów Amerykańskich OSA na Uniwersytecie Warszawskim, którym kierował w latach 2012-2016 a obecnie kieruje Pracownią Badań nad Przywództwem. Wykłada również w Collegium Civitas, gdzie w latach 1997-2007 kierował katedrą politologii. Absolwent i wykładowca wielu polskich i amerykańskich uczelni. Założyciel i kierownik Pracowni Badań nad Przywództwem przy OSA na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorem i redaktorem 10 książek i ponad 60 artykułów i rozdziałów w pracach naukowych. W ramach swojej pracy naukowej zajmuje się tematyką przywództwa politycznego, amerykańską polityką wewnętrzną i zagraniczną, komunikacją polityczną, kulturą polityczną i antropologią polityki. Często występuje w mediach w roli eksperta komentującego bieżące wydarzenia polityczne w Polsce i na świecie. Znany też jako wielbiciel psów rasy Golden retriever, rudych kotów i futbolu amerykańskiego.
dr hab. Andrzej Kondratowicz prof. SWPS - ekonomista, członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN, członek Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich, Rady Centrum im. Adama Smitha w Warszawie, Światowej Sieci Wolności Gospodarczej przy Fraser Institute w Vancouver, ISNIE (International Society for New Institutional Economics), stypendysta NATO, Fundacji Kościuszkowskiej (USA), IREX (USA) oraz Körber Stiftung (Niemcy), absolwent Salzburg Seminar in American Studies, visiting professor w University of Sussex w Brighton, UK.
dr Sławomir Józefowicz - wykładowca na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. dwukrotny stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej, m.in. wykładowca w State University of New York w Buffalo (2007-2009), obecnie współpracownik Center for Polish Studies w Daemen College, Amherst, NY.
Prowadzenie Artur W. Wróblewski, Uczelnia Łazarskiego
1 października 2020. godz. 18.00
Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28 sala konferencyjna
Jak dojadę? Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl |